Foglossning?!?

Usch säger jag bara, jag har troligtvis fått foglossning som är mindre kul! Det gör ont när man sitter, ligger. står eller går. Jag har kanske inte världens besvär med det. men tillräckligt för att det ska kännas och göra ont.. Det är så jobbigt, man va f*n lite smärta har väl ingen dött av!! Ska till BM den 15 Januari och mäta magen och samtidigt då ska jag höra med henne om det är foglossning, så man vet säkert till 110 % liksom. Men som sagt troligtvis så är det det. Dom som inte riktigt vet vad foglossning är som har jag en liten text här nedanför som ni kan läsa. :-)

                                    Foglossning

När man är gravid ökar rörligheten i kroppens leder, framför allt i bäckenets leder eller fogar. Detta kallas foglossning, bäckenuppluckring eller symfysiolys.
Troligtvis är det ett hormon som kallas relaxin som ligger bakom foglossningen. Relaxin börjar utsöndras i kroppen någon gång under de tre första månaderna och fortsätter sedan att utsöndras under hela graviditeten. Det sker för att bäckenet ska bli rörligare och kunna vidga sig något under förlossningen för att underlätta för barnet att komma ut.
Det är alltså naturligt med foglossning och alla gravida kvinnor får det i viss mån. Däremot är det inte alla som får stora besvär, men det är inte klarlagt varför vissa får mer besvär än andra. Det finns ingen behandling som botar men det finns en hel del som man kan göra för att lindra.

Ne det var allt för mig denna gång!! Ha en underbra afton gott folk..

Kramar//Emelie


Kommentarer
Postat av: Rikard

Oj vad man lär sig, hade ingen aning om det här faktiskt :)4

2009-01-13 @ 18:16:18
Postat av: Josephine

Grattis till bebben =)

2009-01-13 @ 22:42:04
URL: http://likeajosephine.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0